Abc-klubben Väggalfabet

Abc-klubben Väggalfabet
509 SEK
Mer Info!

ABC-klubben FKåk 3

ABC-klubben är ett basläromedel i svenska för förskoleklass till årskurs 3. Det har gedigen vetenskaplig grund, förankring i de nya kursplanerna, tydlig progression och ger stora möjligheter till individualisering.

I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna finns också i digitalt format med intalat ljud. Arbetsbok Interaktiv bok IST ger dig användbara hjälpmedel på din interaktiva skrivtavla vid genomgångar och laborativt arbete inför elevernas arbete i sina arbetsböcker. De digitala böckerna och IST-materialen säljs som abonnemang här på webbsidan.

ABC-klubben för förskoleklass Lyckostjärnan

Tolv magiska berättelser skrivna av barn- och ungdomsförfattaren Mats Wänblad, hämtade från samma värld som läseböckerna för åk 13. De är kloka, underfundiga och varma och lämnar medvetet plats för samtal anpassade för förskoleklassen.

Ger barnen fler vägar till läsning

Börja med att läsa en av berättelserna i högläsningsboken. Till varje berättelse finns en stor samtalsbild för det språkutvecklande samtalet i gruppen. Ta fram bilden och diskutera berättelsen med barnen. Bilderna finns även att tillgå digitalt för visning på interaktiv skrivtavla eller projektor. Ni abonnerar på de digitala samtalsbilderna under ett år. Självklart kan du starta arbetet med att först prata om bilden, för att sedan läsa berättelsen i högläsningsboken.

Klassrumsbeprövad metodik som fungerar

I elevens arbetsbok skriven av förskol- och grundskolläraren Maria Rydkvist arbetar barnet med uppgifter som knyter an till högläsningsberättelsen och samtalet i klassen. Här finns även övningar som tränar och utvecklar elevernas ordförråd, finmotorik, begreppsbildning m.m. Arbetsboken är vändbar med två framsidor. Bakifrån presenteras bokstäverna i alfabetisk ordning.

ABC-klubben står på vetenskaplig grund

Till din hjälp finns en lärarhandledning som inleds med en artikel av språkpedagog Anna Strid om läs- och skrivstimulerande arbetssätt för förskoleklassen. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med högläsningsboken, samtalsbilderna och uppgifterna i arbetsboken.

ABC-klubben för åk 1 Den magiska kulan Sammanhållen läsupplevelse för hela klassen, skriven av Mats Wänblad

I ABC-klubben för åk 1 finns det tre läseböcker Den magiska kulan A, B och C. Alla tre innehåller samma berättelse men på tre olika svårighetsnivåer, vilket ger en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen! Berättelsen är skriven av Mats Wänblad, en författare med lång erfarenhet av vad barn fångas av i berättelser.

Arbetsboken klassrumsbeprövad metodik som fungerar

Arbetsboken innehåller varierade läs- och skrivuppgifter till varje bokstav. Här tränar eleven på att höra bokstavsljuden, skriva bokstavsformerna, hitta ordbilder och läsa ord och meningar.

Till arbetsboken finns digitalt IST-material för interaktiv skrivtavla som hjälp för läraren vid genomgångar.

ABC-klubben står på vetenskaplig grund

I lärarhandledningen presenterar professor Ingvar Lundberg den vetenskapliga grunden till metodiken i ABC-klubben. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med läsebokens texter och uppgifterna i arbetsboken. Sist i lärarhandledningen finns en bildbank, diagnoser och sidor med kopieringsunderlag.

Bonusbok

Bonusboken ger mer att bita i för de elever som behöver extra utmaningar. Där finns läsförståelsefrågor till texterna i läsebok B och C.

Läxbok

Läxboken gör det lätt för föräldrarna att hjälpa till med lästräningen och där finns skrivuppgifter om innehållet i texten att besvara hemma.

Det här är den magiska berättelsen!

Läseboken Den magiska kulan handlar om vännerna Asta, Bea och Cesar. Tillsammans äger de en magisk kula som kan göra varje önskning till verklighet. Kulan fick de av en mystisk dam som Asta träffade i ett ödehus. Barnen testar kulan på olika sätt och den visar sig fungera den är verkligen magisk! De fantiserar om allt de kan få.

Men kulan ger dem inte bara lycka den för med sig problem också. När det visar sig att alla behöver kulan samtidigt, stjäl Asta den och barnens vänskap sätts på prov. Plötsligt är både kulan och damen försvunna, just när kulans kraft verkligen behövs för att undvika en katastrof. Vågar barnen ta tag i saken själva, utan kulan?

ABC-klubben för åk 2 Diamantjakten

I ABC-klubben för åk 2 finns det tre läseböcker Diamantjakten A, B och På väg. Utöver den skönlitterära texten får eleverna även möta andra typer av texter som dagbok, brev, instruktionstext och tidningsartikel. Läseböckerna finns även som interaktiva böcker med intalat ljud.

Läseboken Diamantjakten På väg har en minskad textmängd och ökat bildstöd. Den ger elever som ännu inte fått fullt flyt i sin läsning möjlighet att börja med en lättare bok i början av läsåret. Med beteckningen På väg signaleras att eleven bör sträva efter att så småningom kunna växla över till Diamantjakten A.

Arbetsboken

I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp. Till texterna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där barnen bl.a. tränar att själva skriva de typer av texter de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetet, stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m.

Till arbetsboken finns digitalt IST-material för interaktiv skrivtavla som hjälp för läraren vid genomgångar.


Läxboken

Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma.

Lärarhandledningen

Lärarhandledningen inleds med en artikel om läsförståelse skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Bland kopieringsunderlagen finns bl.a. arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.

Det här är den spännande berättelsen för årskurs 2!

ABC-klubben, barnen Asta, Bea och Cesar, kastas nu in i ett nytt äventyr. Läraren Olle har hittat på ett spännande projekt där en nalle ska skickas ut i världen med en lapp runt halsen: “Skriv tillbaka till klassen om vad nallen varit med om.” Bea, som just kommit tillbaka från en utlandsresa, bestämmer sig för att skänka en av sina nallar till projektet och nallen placeras utanför skolgrinden. För sent får Bea veta att mamma har gömt mormors diamantring inuti just den nallen. Hon hade velat lura eventuella inbrottstjuvar under tiden de var borta. En jakt efter diamanten börjar. Regelbundet får ABC-klubben livstecken från nallen, men de ligger ständigt ett steg efter.

ABC-klubben för åk 3 Nyckeln till skatten

I ABC-klubben för åk 3 finns det tre läseböcker Nyckeln till skatten A, B och På väg. Utöver den skönlitterära texten får eleverna även möta andra typer av texter som instruktionstext, faktatext och poesi.

Läseboken Nyckeln till skatten På väg har en minskad textmängd och ökat bildstöd. Den ger elever som ännu inte fått fullt flyt i sin läsning möjlighet att börja med en lättare bok i början av läsåret. Med beteckningen På väg signaleras att eleven bör sträva efter att så småningom kunna växla över till Nyckeln till skatten A.

Vad handlar Nyckeln till skatten om?

I årskurs 3 får Asta, Bea och Cesar nys om en försvunnen guldskatt från Vikingatiden. Det sägs att någon ur släkten Kummelstjärna hittade skatten på 1500-talet, men ingen vet säkert. Släkten är utdöd och ingen skatt har synts till. Olika spår leder ABC-klubben allt närmare ett svar på gåtan. Men det är fler än dem som är ute efter skatten.
Boken är en fristående fortsättning på de tidigare berättelserna om ABC-klubben.

Arbetsboken

I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp med läsförståelse- och skrivuppgifter. Inom språkläremomenten arbetar eleverna på djupet med olika läsförståelsestrategier samt övar stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m. Arbetsboken är vändbar och bakifrån får eleverna träna på att själv skriva de typer av texter de mött i läseboken.

Till arbetsboken finns digitalt IST-material för interaktiv skrivtavla som hjälp för läraren vid genomgångar.


Läxbok

Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer ett skrivuppdrag som knyter an till innehållet i texten. Längst bak i läsboken finns plats för att dokumentera andra böcker som barnet läst under året.

Lärarhandledningen

Lärarhandledningen inleds med en artikel om bedömning skriven av Barbro Westlund, universitetslektor och författare till boken Att undervisa i läsförståelse. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Lärarhandledningen avslutas med kopieringsunderlag som bl.a. innehåller arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.

Läs mer med ABC-klubben!

Läs mer-böckerna består av fristående berättelser om barnen i ABC-klubben. Böckerna är inbundna i hårdband och säljs styckevis.

De blå böckerna i Läs mer-serien innehåller liten textmängd tänkt för nybörjarläsaren. I de röda böckerna finns något mer text och i de gröna mest. Arbetsblad till böckerna finns att ladda ned kostnadsfritt från ABC-klubbens lärarwebb.

Övrigt Läsdagbok

För att bli en fullgod läsare behöver man läsa mycket! Man behöver möta många olika typer av texter, både gemensamt och individuellt. I ABC-klubbens läsdagbok finns plats för 31 böcker där eleven dokumenterar sin läsning.

På pärmens insida finns beskrivning av Läsfixarna.
Läs mer om Läsfixarna här!


Alfabetslinjal

På elevens alfabetslinjal finns skrivriktningen markerad med pilar för alla bokstäver, halva alfabetet på vardera sidan. Linjalen är millimetergraderad, 30 cm lång och tillverkad av tålig plast.


Väggalfabet

Väggalfabetet består av 29 ark i A4-format en för varje bokstav att hänga upp på klassrumsväggen. Varje ark består av en bild på bokstavsdjuret ur ABC-klubbens arbetsbok för åk 1 och instruktion medpilar hur bokstäverna formas.

Munbilden visar hur munnen ser ur när bokstavsljudet sägs. Vokaler är röda, konsonanter är blå. På baksidan visas hur bokstaven skrivs med skrivstil.

Läggspel och kopieringsunderlag för kodknäckarfasen

Materialet, som består av 20 lässpel i askar och ett häfte med 50 arbetsblad för kopiering, följer inlärningsgången i de första åtta kapitlen i Den magiska kulan och fungerar som förstärkning och extra träning till läsövningarna i arbetsboken.

16 av spelen (Memory och Domino) går att använda individuellt av eleverna. 4 av spelen (Ljudbingo och Korsordsspel) är gruppspel där elever i grupper om 2-4 elever spelar med varandra, särskilt tänkt för små undervisningsgrupper hos ex. specialläraren.

I det medföljande kopieringsunderlaget finns arbetsblad för ytterligare träning. Här finns också tydliga arbetsscheman för eleverna för att tydliggöra arbetsgången, läslistor med ord samt sammanställningsschema för läraren.

Produktionsstöd till detta läromedel har erhållits från Specialpedagogiska skolmyndigheten.


Lär i skolan öva hemma!

I ABC-klubbens app för iPhone, iPad och Android ska barnen hjälpa Asta, Bea och Cesar att samla bokstavskulor till hemliga meddelanden. Samtidigt tränas bokstavsljud och ordavkodning. Bilderna och en del av övningarna känner barnen igen från arbetsboken Den magiska kulan, men appen passar även de barn som inte känner till ABC-klubben tidigare.

Den är tänkt att kunna användas i hemmen, men fungerar också bra som kompletterande extra övningar i skolan. Appen köper du och laddar ner via App Store och Google Play.

Tipsa föräldrarna! Passar alla barn som är på väg att knäcka koden.

Nu finns fyra nya ABC-klubbsappar för barn som håller på att lära sig läsa och skriva. Låt barnen samla föremål och djur och samtidigt träna på att att höra hur bokstäver och ljud låter och läsa ord. ABC-klubbens appar tränar den grundläggande och viktiga fonologiska medvetenheten och ordavkodningen. Med fonologisk medvetenhet menas förmågan att dels kunna dela upp ett ord i olika ljud (analys) dels det bakvända, att kunna sätta ihop olika ljud till ord (syntes). För varje bokstavsgrupp kan svårighetsgraden anpassas på olika sätt så att övningen blir på rätt nivå för barnet, t.ex. genom val av versaler/gemener. När en bokstavsgrupp är avklarad dyker ett föremål eller djur upp vid den aktuella bokstavsgruppen på startsidan. Detta visar också hur långt barnet har kommit i appen.

Produktionsstöd till ABC-klubbens fyra senaste appar har erhållits från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

I ABC-bingo tränas särskilt förmågan att identifiera första ljudet i ord och läsa korta ord.

Ladda ner från App Store
Ladda ner från Google Play

I ABC-domino tränas särskilt förmågan att läsa kortare ord och para ihop ordet med en bild.

Ladda ner från App Store
Ladda ner från Google Play

I ABC-korsord tränas särskilt förmågan att identifiera ljuden i ord och sätta samman bokstäver till ord.

Ladda ner från App Store
Ladda ner från Google Play

I ABC-memo tränas särskilt förmågan att läsa kortare ord och para ihop ordet med en bild.

Ladda ner från App Store
Ladda ner från Google Play

Alla ABC-klubbens appar finns också i gratisversioner med mindre omfång. Sök ABC-klubben Lite i App Store och Google Play.