Matematik kan upplevas som ett abstrakt ämne i de tidiga skolåren. Pixel löser det problemet genom att alla övningar börjar i det konkreta, innan matematikens språk introduceras. I Pixel får eleverna lära på ett kreativt och lekfullt sätt. Allt förankrat i forskning kring barns lärarande.
Undervisa med PixelMed Pixel blir du en aktiv undervisande lärare. Du får hjälp med att lägga upp läsåret, planera lektionerna och kartlägga och bedömma elevernas kunskaper.
Inledningen används i huvudsak för att planera och lägga upp undervisningen utifrån pixelmetodiken. Här finns författarnas tankar om matematiken, metodiska tips, utvärderingsstrategier och hur innehållet förankras i Lgr 11.
Handledning för varje lektionVarje uppslag i lärarboken är en lektion. Här finns det du behöver för planeringen och genomförandet. Det framgår tydligt vilka matematiska moment som behövs. Varje uppslag innehåller tips på hur undervisningen kan förenklas, utmanas och kompletteras med aktiviteter vid sidan av boken. Det finns även hänvisningar till sidor i extraboken, kopieringsunderlaget och läxboken.
Prov och bedömningProvet längst bak i lärarboken innehåller material för att kartlägga elevernas kunskaper när arbetet med grundboken är slut. Det finns tydliga instruktioner som beskriver hur provet ska genomföras, hur uppgifterna ska bedömas och hur undervisningen inför kommande termin kan läggas upp utifrån resultatet.
I lärarboken finns tydliga rubriker:
Matematiskt innehåll Material Sidan uppgifter Förenkla Utmana AktiviteterPixel för eleven Grundbok
Grundboken är uppdelad i kapitel med tydliga rubriker, för att visa det matematiska innehållet. Uppgifterna som följer går från att vara halvkonkreta till mer abstrakta.
Samtalsbild och exempelrutor
Varje kapitel i grundboken inleds med en samtalsbild som är en bra utgångspunkt för att träna eleverna i att samtala om matematik, resonera och argumentera. Genom samtalen kan läraren lyssna på elevernas erfarenheter och få en uppfattning om deras matematiska förståelse. Många av uppslagen i varje kapitel har en exempelruta där dagens lektion kan ta sin utgångspunkt. Rutan är tänkt för gemensamt arbete med det som är nytt men också som en minnesbild när eleven sedan arbetar med uppgifterna som följer.
Diagnos och Öva
I slutet av varje kapitel finns en diagnos. Uppgifterna i diagnosen ligger på en nivå som eleverna bör ha uppnått för att klara utmaningarna i de följande kapitlen .Efter diagnosen följer två sidor med uppgifter på olika nivåer. Öva 1 är för de elever som ännu inte helt behärskar det genomarbetade innehållet. Uppgifterna är konkreta och hämtade från kapitlet. De elever som helt behärskar ämnesinnehållet i kapitlet kan gå vidare och göra Öva 2, som innehåller mer utmanande uppgifter.
Arbeta tillsammans
På den sista sidan utmanas eleverna att vara kreativa och använda sig av de kunskaper de har fått i kapitlet. Tanken är att eleverna ska arbeta i par eller i smågrupper.
Tydligt för eleven Korta instruktioner och enkel layout
Metodiskt Från konkret till abstrakt
Forskningsanknytning Baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet
Utmanande Vill få eleverna att reflektera, inte bara räkna på
Varierat Blanda mellan praktiska aktiviteter, uppgifter i boken och digitala övningar
Enkelt för läraren Lärarboken ger dig stöd sida för sida